Hej på er!
 
Det har inte blivit mycket skrivet på den här bloggen på sista tiden men jag tänkte att jag skulle försöka komma igång igen. Tänkte börja med att ge en lite uppdatering om vad jag gjort på sista tiden.
 
Egentligen har det mest varit att studera, speciellt de sista veckorna då jag har tentat av Matte C och Biologi A här på universitetet. Jag fick tillbaka Matte C tentan för två veckor sen ungefär tror jag och jag blev faktiskt godkänd, vilket är en enorm lättnad eftersom jag inte kände mig så säker. Matte är verkligen inte min starka sida men nu slipper jag omtentan i det ämnet iallafall. Biologin har jag inte fått tillbaka än men det blir nog omtenta, är 99% säker på det. All min studeringstid ägnade jag åt matten eftersom jag hade svårast för det, så biologin kom lite i andrahand och jag hann verkligen inte plugga ordentligt då vi hade biologitentan två dagar efter mattetentan. Men tanken på att ha omtenta i biologi känns ändå rätt så okej.
 
Vi har börjat två nya kurser nu, Kemi A och Fysik A. Om jag trodde att jag skulle få slippa matten ett tag så hade jag fel, väldigt fel. Fysiken är ju matte men man använder den till något och jag kan ju säga att jag inte direkt gillar det. I Matte C hade jag svårt för formelomarbetning och förstod det inte alls och i fysiken använder man det HELA tiden, men jag antar att jag kommer förstå det någon gång... så småningom.
Kemi är roligare faktiskt. Det är ändå ett ämne jag tycker är intressant och känner jag kan iallafall. Vår lärare är verkligen superbra till skillnad från fysikläraren. Han är säkert superduktig på sitt ämne men lära ut kan han inte.
 
Vi hade en kemilabb i veckan där vi fick testa olika jonlösningar och se vilka fällningar som uppkom man man tillsatte en kemikalie. Faktiskt roligt! I fysiklabben fick vi räkna ut densiteten på ett geléhallon. Helt okej.
 
I helgen har jag varit duktig och studerat fysik och räknat fysikformler i två dagar, ska väl lite senare försöka renskriva senaste föreläsningens anteckningar och läsa igenom ett kemikapitel. Men tror jag ska ta en promenad först. Vädret är tråkigt ute men känner att jag behöver sträcka lite på benen.
 
Bye!
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej